2010. március 8., hétfő

Macerás melók VIII. - Üdvözlet a .dll pokolból!


Még most is belesajdul a fejem, ha visszagondolok erre a megbízásra. Nem egy macerás melót két vállra fektettem már, de eleddig ez volt az egyik legidegtépőbb munkám, amibe valaha is belefogtam. A megbízásban első ránézésre semmi különleges nem volt, mindössze annyi, hogy .ttk kiterjesztésben küldték az anyagot. A .ttk a Translation Toolkit rövidítése, és az egyetlen szoftver, ami ezt kezelni képes, az Alchemy CATALYST nevű csodafegyvere, hiszen maga a fájlformátum is az ő szüleményük. A translator / lite névre keresztelt verzió ingyenesen hozzáférhető, mindössze egy licenc fájlt kell kérnünk a szoftverfejlesztőtől, amivel a program korlátlan telepítését, másolását szeretnék megakadályozni. Még ez sem ijesztett el, hiszen, ha a fordítás a fő megélhetési forrásunk, alapvető követelmény a fordítószoftver ismerete. Előfordulhat, hogy legalább 6-10 fordítószoftvert kell gyakorlottan használnunk. Nem megbízónként egy-egy. Nem! Nem ritka az olyan megbízó, aki három-négy vagy ennél is több szoftver ismeretét igényli. A jó pap is holtáig tanul alapon, minden különösebb gyanú és ellenérzés nélkül csaptam bele a telepítésbe. Hiszen a flexibilitás a szabadúszó profi egyik alapvető ismérve. Az installálás azonban kisvártatva horrorisztikus és egyúttal gigászi küzdelemmé nőtte ki magát. Nem egy programot telepítettem már, de ez, azt hiszem, minden képzeletet felülmúlt. Nagyon nagy mínusz a fejlesztőnek, tőlem, itt és most.

A licenc a megfelelő mappába bemásolva. Gép újraindítva. Projektet nyitottam volna... A hibaüzenet a következő volt: Failed to create HTML Editor. Ó, hogy az a ... ! Nosza, gyorsan google-zzuk meg a hibaüzenetet: gyártó support honlapja, Proz. Start menü > Futtatás > regisztráljuk át az *.ocx fájlokat. Nem, nem működik, nem, nem, nem, ezt nem hiszem el! Pedig nem is Vista-ra telepítettem... A 25. újraindítás után, gondoltam, újratelepítem az egészet. A tekintetemre eleinte észrevétlenül, majd egyre szembetűnőbben, áthatolhatatlan lila köd ereszkedett... Program eltávolítása, aztán telepítés. És ekkor beléptem a .dll pokol vasveretes izzó kapuján. Gyakorlatilag vagy 100 .dll fájlt hiányolt a program az újratelepítéskor, amit szépen mind átmásoltam a kért mappába. És láss, csodát, végre működött! Addigra azonban már szabályosan ellenszenvessé vált a CATALYST. Bár nagyon könnyű benne dolgozni, különböző státuszba állíthatjuk a szegmenseket, sőt, prediktív szövegbevitellel is dolgozik. És egy gépi fordító modullal, arra az esetre, ha teljesen elakadna a tudományunk, bár, valljuk meg, ez inkább szemfényvesztés kategória. Viszont! A magyar nyelvet nem támogatja. Ezért csak olyan gépre telepítsük, amin van magyar nyelvű MO! Mi ebből a tanulság: ami nem öl meg, az megerősít! A favágás, aprítás, falbontás, tapétavakarás kifejezetten jót tesz az ember idegeinek! És a legfontosabb: nincs megoldhatatlan ügy!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése