2009. március 17., kedd

Kell-e nekünk karriertanácsadó? - Utak a siker felé

Az a nagy igazság, hogy kell. Kell, hogy valaki kívülről szemléljen bennünket. Hazánkban, azt hiszem, nem ok nélkül ódzkodunk a pályaválasztási tanácsadóktól. Ez bizalmi kérdés, olyan, mint mikor végre megtaláljuk „a” fodrászunk, aki bömbölő ZZ Top-ra hozza ki belőlünk és magából a maximumot. Egy élmény. Az én karriertanácsadóm sem hivatásos szakemberek közül került ki. És anélkül, hogy egy fillért is fizettem volna neki, egy ego helyrerántó csevejben elmondta „a” titkokat. Tedd ezt, ezt és ezt. Így, így és így. Akkor még nem tudtam, nem láttam át az igazát, de éreztem. Az ösztöneim azt súgták, hogy tud valamit ez a Mézga. Soha nem fogom elfelejteni a mai napig hahotába torkolló intelmét: „Három, nem akárhol szerzett jogi diplomával a zsebemben, a felsőfokú nyelvvizsgámmal, hosszas küzdelem után, végre meglett az első munkahelyem: egy háromlábú székről osztottam a tojásjegyeket az önkormányzaton. Várj, mutatom, hogyan!.. Ezt, amíg élsz, el ne felejtsd, mindig gondolj vissza rá, én is ezt teszem!”

Aztán később úgy hozta az élet, hogy megismerhessek egy vérprofit. Végzetes találkozás volt, olyan, ami egy életre megváltoztat bennünk valamit észrevehetetlenül, lenn a mélyben, majd egy nap feltarthatatlanul és megmásíthatatlanul a felszínre tör. Nem kell ehhez hadonászni, sulykolni, ordítani, motiválni, belemagyarázni, rémálmaink managere-inek a stílusát felölteni. Le kell tenni a nyers agyagot, több irányból és távolságból is ráirányítani a lucidumot, és hagyni, hadd formálódjon.

Ezt a fajta szemlélelet követi a karriertanácsadás egyik hatékony eleme, a coaching is, ami merőben eltér a pszichológiától, hiszen nem a múltban vájkál, nem retrospektív, hanem mintákat ajánl a jövőnkre nézve. Ez persze távolról sem azt jelenti, hogy kézen fogva vezetnek minket innentől kezdve, mint egy x-lábú dagi úttörőt, hanem inkább azt, hogy új edzőt kapunk, aki időt kér, kihív a pálya szélére, és eligazít. Azt hiszem, a tuti megoldás a három ötvözése: keressünk fel egy szakembert vagy olvassunk szakirodalmat, konzultáljuk kedvenc karrierista kékharisnyánkat és tudjuk, ki az igazi barátunk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése